Amarantus wartości odżywcze

Amarantus (szarłat) to pseudozboże o bardzo długiej historii. Wyjątkowe właściwości lecznicze i odżywcze amarantusa sprawiają, że określa się go mianem rośliny XXI wieku. Jak działa amarantus? Dlaczego warto wzbogacić nim codzienną dietę?

Amarantus stanowił niegdyś podstawę diety starożytnych Majów, Inków i Azteków i był uważany za święte zboże. W czasach konkwistadorów liczne uprawy amarantusa zostały niemal całkowicie zniszczone z powodu wykorzystywania tej rośliny w celach rytualnych. Dziś możemy coraz częściej natrafić na mąkę lub nasiona amarantusa, które stanowią źródło wyjątkowo cennych dla naszego zdrowia witamin, minerałów oraz przeciwutleniaczy.

Nie tylko ze względu na wartości odżywcze amarantus zasługuje na uwagę każdego, kto chce zdrowo się odżywiać. Zboże to polecane jest przede wszystkim dla diabetyków i osób nietolerujących glutenu, czyli chorych na celiakię.

Amarantus ekspandowany właściwości

Amarantus pozwala dostarczyć do organizmu wielu cennych składników odżywczych. Zawiera m.in. ogromne ilości żelaza, wartościowe białko, konieczne do prawidłowego funkcjonowania organizmu aminokwasy egzogenne, jednonasycone i wielonasycone kwasy tłuszczowe, witaminy z grupy B, witaminę C, E i A, a także magnez, wapń, fosfor i potas. W nasionach amarantusa znajdziemy także wyjątkowo dużo korzystnie wpływającego na funkcjonowanie jelit błonnika pokarmowego oraz cenne dla zdrowia i chroniące przed procesami starzenia się komórek i tkanek antyoksydanty.

Ze względu na wyjątkowe właściwości odżywcze spożywanie amarantusa zalecane jest dla osób otyłych, cukrzyków, nadciśnieniowców oraz chorych na miażdżycę. Dzięki dużej ilości łatwo przyswajalnego żelaza szarłat pomaga chronić się przed anemią oraz znajduje zastosowanie w leczeniu niedokrwistości.

Amarantus jak jeść

Częste spożywanie szarłatu pozwala zapobiegać chorobom układu krążenia i chroni przed miażdżycą. Ze względu na dużą zawartość łatwo przyswajalnego białka polecany jest dla sportowców i osób aktywnych fizycznie, jako wartościowy składnik diety wysokobiałkowej o działaniu zwiększającym przyrost tkani mięśniowej.

Amarantus w postaci mąki, ziaren i oleju w pozytywny sposób wpływa na funkcjonowanie organizmu i wzbogaca codzienne menu w łatwo przyswajalne składniki odżywcze. Dzięki swoim właściwościom detoksykacyjnym oraz działaniu antynowotworowemu szarłat doskonale wspomaga leczenie wielu chorób i znajduje zastosowania w dietach odchudzających – przyśpiesza przemianę materii, oczyszcza organizm z toksyn oraz usprawnia działanie układu trawiennego.

Przepisy amarantus

Stosowanie mąki wytwarzanej z amarantusa nie tylko wzbogaca smak makaronów, pieczywa czy ciast, ale także wpływa na przedłużenie ich trwałości. Szarłat to jedyna roślina, która pozwala wyeliminować stosowanie większości konserwantów oraz innej chemii dodawanej do produktów spożywczych. Ziarna amarantusa możemy stosować, jako dodatek do domowego musli, deserów, zup i sałatek.

Amarantus zasługuje na uwagę jeszcze z jednego powodu – uprawy tej rośliny pochłaniają znacznie więcej dwutlenku węgla i pomagają ograniczać zgubne skutki efektu cieplarnianego.

One Response to Amarantus wartości odżywcze

  1. Naturalnemetody napisał(a):

    Oj, tak, amarantus to prawdziwy pomocnik w codziennej diecie, to bardzo dobrze, że wracamy do takich superfoods,

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *