Kalafior wartości odżywcze

Kalafior wartości odżywcze Zdrowa dieta powinna obfitować w warzywa i owoce, które dostarczają ważnych dla organizmu witamin, minerałów oraz naturalnych antyoksydantów. Jednym z warzyw, które pomaga dbać o zdrowie, jest kalafior – sprawdź, dlaczego warto go jeść i poznaj pomysły na pyszne dania z kalafiorem w roli głównej.

Kalafior to niedoceniane przez wielu warzywo o wysokim potencjale odżywczym. Najczęściej kojarzony jest z niezbyt przyjemnym zapachem podczas gotowania i wpływem na pojawienie się wzdęć, jednak warto przełamywać stereotypy – kalafior ma znacznie więcej zalet, niż wad!

Kalafior właściwości

Kalafior wartości odżywcze – Częste spożywanie kalafiorów może pomóc m.in. uchronić się przed nowotworami – wpływ zawartych w kalafiorze związków na zmniejszenie ryzyka zachorowania na raka narządów rodnych i piersi u kobiet oraz raka prostaty u mężczyzn został potwierdzony wnikliwymi badaniami.

Warzywa odchudzające

Ponadto zawarte w kalafiorze antyoksydanty, związki pomagające usuwać toksyny z organizmu oraz substancje o działaniu przeciwzapalnym pomagają zadbać o lepszy stan zdrowia i gwarantują prawidłowe funkcjonowanie organizmu.

  • W 100 g kalafiora mamy:
  • 24 kcal
  • Białko 1,9 g
  • Węglowodany 5 g
  • Tłuszcz 0,3 g
  • Kwasy tłuszczowe nasycone 0,1 g
    Cholesterol 0 mg
  • Sód 30 mg
  • Potas 299 mg
  • Błonnik 2 g
  • Cukry 1,9 g

    Kwas askorbinowy 48,2 mg
    Wapń     22 mg            Żelazo            0,4 mg
    Witamina A    0 IU
    Witamina B6    0,2 mg  Witamina D    0 IU
    Magnez    15 mg           Witamina B12    0 µg

Właściwości kalafiora

W kalafiorze znajdziemy m.in. niezbędną każdemu człowiekowi witaminę C oraz mangan i to właśnie te składniki odżywcze dbają o usuwanie z naszego ciała szkodliwych wolnych rodników. W służbie naszego zdrowia działają także obecne w kalafiorze kwasy redukujące stres antyoksydacyjny m.in. kwas cynamonowy oraz beta-karoten, rutyna i kwarcetyna.

Kalafior właściwości lecznicze

Kalafior to także bogate źródło witaminy K (nie należy spożywać go w nadmiarze w przypadku zaburzeń krzepnięcia krwi oraz podczas przyjmowania leków przeciwzakrzepowych), kwasów Omega-3 oraz błonnika.

Jak widać kalafior to bardzo cenne warzywo, które oprócz działania detoksykacyjnego i antyoksydacyjnego pomaga m.in. zachować zdrowe serce i układ krążenia, idealnie wspomaga pracę układu pokarmowego i pozwala wspomagać leczenie m.in. zespołu jelita drażliwego, choroby wrzodowej jelita grubego oraz różnorodnych zespołów metabolicznych m.in. cukrzycy typu II.

Surowy kalafior

Kalafiora można jeść na surowo, w tradycyjnej formie gotowanej np. na parze jarzynki do dań mięsnych, delikatnego puree czy placuszków. Idealnie sprawdzi się także, jako podstawa sałatek, główny składnik spodu do domowej pizzy czy sycących zup.

Kalafior dieta

Kalafior ile gotować? Aby uniknąć charakterystycznego zapachu podczas gotowania, należy skrócić czas przebywania warzywa w wodzie do minimum – kalafior nie może być przegotowany. Ciekawy smak zyska, gdy dodamy do niego zioła i przyprawy np. majeranek lub oregano czy kminek, które dodatkowo usprawnią trawienie.

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *