Mikroelementy ? czym są i dlaczego są takie ważne?

Spożywając różnego rodzaju pokarmy człowiek niemal zawsze zwraca uwagę na to, czy nie zawierają substancji słodzących, chemikaliów i innych ?złych? elementów. Rzadko jednak patrzy się na zawartość tych dobrych składników, z których najlepszymi wydają się być mikroelementy. Czym one tak właściwie są? Otóż są to substancje, których potrzebuje każdy organizm (dzienne zapotrzebowanie jest mniejsze, niż 100 mg) ? ich niedobór lub nadmiar może nieść ze sobą poważne konsekwencje. Jakie są najpopularniejsze i najbardziej istotne mikroelementy, o których powinieneś wiedzieć?

1. Siarka

dairygroupNiedobór siarki w organizmie człowieka wiązać się może z dość poważnymi konsekwencjami ? przede wszystkim tymi tyczącymi się układu pokarmowego, a konkretnie ? przemiany materii. Siarka stanowi zaledwie ćwierć procent naszego ciała, jednak należy zadbać o to, by ten poziom się zmniejszył. Wielki niedobór siarki może prowadzić do zaburzeń nastoju czy widzenia, a także tych w pracy wątroby lub stawów. Oprócz problemów zdrowotnych zbytni brak siarki może wywołać także utratę połysku włosów czy nadmierną łamliwość paznokci.

Gdzie odnaleźć siarkę? Otóż jest ona taką substancją, która nie istnieje samodzielnie, a zawarta jest w różnego rodzaju białkach i witaminach (jest ich częścią). Śmiało jednak można jej poszukiwać w jajach, mleku, przetworach mlecznych, mięsie czy owocach oraz warzywach.

2. Żelazo

O objawach niedoboru żelaza mówi się bardzo często w kontekście kobiet ? to one są bowiem najbardziej narażone na jego utratę, czy to w wyniku zbyt częstego miesiączkowania, czy też karmienia w ciąży. Największym problemem związanym z niedoborem żelaza jest anemia, czyli po prostu niedokrwistość. Ta nie jest śmiertelna, aczkolwiek powoduje dość nieciekawe objawy ? od nienaturalnego zmęczenia, przez ból głowy i zaparcia, aż po spadek apetytu, wychłodzenie organizmu czy problemy związane z urodą (łamanie paznokci, wypadanie włosów).

Aby uzupełnić swoją dietę o żelazo należy spożywać przede wszystkim mięsa typu wołowina czy mięso królika. Bogate w żelazo są również żółtka jaj. Żelazo występuje także w produktach roślinnych, jednakże to właśnie te pochodzące od zwierząt zawierają największe jego ilości. Jeżeli jednak bardziej wolimy produkty roślinne, żelaza powinniśmy szukać w burakach, papryce i czerwonej kapuście.

3. Jod

seawomanChoć od jakiegoś czasu trend ten nieco się zmniejszył, bywały okresy, w którym mnóstwo ludzi wyjeżdżało nad morze, by nawdychać się jodu. Była to praktyka najczęściej stosowana w przypadku osób z problemami dotyczącymi tarczycy, a także przyszłych mam. Dlaczego tak, a nie inaczej? Otóż jod w znacznym stopniu usprawnia pracę wspomnianego narządu (ba, jest wymagany do jego prawidłowej pracy) ? jego niedobór może spowodować powiększenie tarczycy i wywołać bardzo poważne skutki, między innymi w sprawności intelektualnej człowieka. Mamy powinny się w niego zaopatrzać przede wszystkim dlatego, iż w znacznym stopniu stymuluje on rozwój układu nerwowego płodu, jak również sprawia, iż dziecko to wyrośnie sprawne umysłowo. Dodatkowo pierwiastek ten wpływa ? również w przypadku dorosłych osób ? na różne funkcje życiowe, w tym utrzymywanie prawidłowej temperatury ciała.

Obecnie bardzo często mamy do czynienia z solą jodowaną ? jeżeli to z niej korzystamy do przygotowywania różnego rodzaju dań, nie powinniśmy się martwić o niedobór jodu. Jeżeli jednak chcemy w jakiś sposób zwiększyć zawartość jodu w naszym organizmie, powinniśmy zdecydować się na sałatę, szpinak oraz jabłka czy gruszki. Bogaty jest w niego ponadto ryż. Oczywiście dobrą decyzją jest wybranie się nad morze ? wtedy we wdychanym powietrzu tego jodu będzie najwięcej. Pamiętajmy, że nie jesteśmy w stanie go przedawkować ? jego nadmierna ilość jest bezproblemowo wydalana z organizmu.

4. Cynk

Cynk jest pierwiastkiem, który przede wszystkim jest chwalony ze względu na swój niebagatelny wpływ na wygląd skóry, włosów i paznokci. Ponadto zarządza on histaminą, która poprawia ukrwienie, a także na metabolizm (a więc również i wagę naszego ciała).

Chcąc pozyskać nieco cynku należy zdecydować się na owoce morza, jajka, drób, wołowinę. Dużą jego ilość zawierają również orzechy i różnego rodzaju warzywa strączkowe.

5. Chrom

Pierwiastek ten powinien być doskonale znany osobom walczącym z nadmiarem cholesterolu i tłuszczu ? to właśnie on bowiem reguluje ich zawartość w organizmie człowieka. Dlatego właśnie tak często z jego ?usług? korzystają osoby zmagające się z nadwagą. Niedobór tego składnika nie musi jednak objawiać się wyłącznie nadwagę ? równie dobrze może to być przygnębienie, rozdrażnienie czy częste bóle głowy.

Chromu należy poszukiwać w rybach, zielonych warzywach i drobiu. Wiele go nasz organizm nie potrzebuje, zatem łatwo uzupełnić jego zapotrzebowanie.

6. Fluor

fluor1Wszyscy kojarzą ten pierwiastek przede wszystkim ze zdrowym i białym uśmiechem ? prawdą jest bowiem, że jest najczęściej stosowany w pastach do zębów. Poza zębami fluor pozytywnie wpływa na kości. Pełni kluczową rolę w formowaniu szkliwa ? jest zatem potrzebny tym osobom, które dbają o wygląd jamy ustnej.

Fluor przede wszystkim znajduje się, jak już zostało wspomniane, w pastach do zębów. Często można poddać uzębienie fluoryzacji ? jest to pierwiastek świetnie przyswajalny, jednak jego brak ? poza problemami z uzębieniem ? nie wywołuje żadnych chorób.

7. Selen

Mikroelementem, o którym ostatnio pisze się chyba najczęściej (w samych superlatywach naturalnie) jest właśnie selen. Okazuje się, że jest on świetnym przeciwutleniaczem ? doskonale sprawdza się zatem w walce z nowotworami (i zapobieganiu im). W znacznym stopniu wspomaga również odporność człowieka ? podczas gdy pomoc w walce z rakiem nie wydaje się być pewna, zbawienny wpływ na układ odpornościowy jest czymś, o czym zdecydowanie możemy być przekonani. Warto także wspomnieć o jego pozytywnym wpływie na działanie stawów.  W swoim organizmie nie potrzebujemy jakichś wielkich ilości selenu ? wystarczy około 70 mikrogramów dziennie jeżeli jesteśmy mężczyznami. Kobiety potrzebują go znacznie mniej, bo zaledwie 55 mikrogramów.

Najczęściej pierwiastka tego poszukuje się w orzechach (które zresztą ogólnie są uważane za bardzo zdrowe), a także owocach morza. Chętni mogą go poszukiwać także w jajach, produktach pełnoziarnistych (jak chleb) ? to właśnie w tych ostatnich znajduje się w formie najłatwiej przyswajalnej przez organizm.

8. Mangan

Pierwiastek ten nie jest tak potrzebny, jak cała reszta wspomnianych już w tym artykule składników, jednak grzechem byłoby nie wspomnieć o jego pozytywnych efektach na organizm. Dodatkowo zdecydowanie nie można go nazwać składnikiem, którego organizm w ogóle nie potrzebuje (choć jest to mała ilość, w organizmie zawsze musi się znaleźć).

Mangan przede wszystkim wspomaga przyswajanie innych witamin (w tym tej najważniejszej, C) ? świetnie zatem sprawdzi się jako suplement do uzupełniania naszej diety w potrzebne składniki odżywcze. Znakomicie sprawdza się między innymi w połączeniu z żelazem, którego przyswajanie jest przez niego znacznie wspomagane (a bez niego ? niemożliwe).

Dodatkowo mangan wpływa na nasz metabolizm i układ nerwowy (w tym mózg). Przedawkowanie go może jednak grozić różnego rodzaju problemami ściśle związanymi z psychiką człowieka ? warto zatem stosować go rozsądnie, najlepiej w formie naturalnej (nie spożywać żadnych suplementów zawierających go).

Jeżeli jednak chcemy naturalnie go pozyskać, zjedzmy nieco orzechów, szpinaku czy grochu. Zawierają go także ziemniaki.

9. Miedź

Choć miedź nie jest powszechnie znana jako pierwiastek wpływający na zdrowie i kondycję organizmu, tak naprawdę jest bardzo ważnym jego składnikiem, pełniąc kilka funkcji znacząco ją poprawiających. Przede wszystkim, podobnie jak żelazo, zapobiega niedokrwistości. We wspaniały sposób uzupełnia dietę bogatą w żelazo, gdyż to do jego transportu najbardziej się przyczyna. Miedź przechowuje w naszym organizmie wątroba ? gdy istnieje taka potrzeba, zostaje z niej uwalniana.

Warto wspomnieć, iż to właśnie miedź w znacznym stopniu wspomaga leczenie się ran. Nie ma jednak zalecanych norm dotyczących spożywania miedzi ? zazwyczaj ta obecna w podstawowej diecie wystarczy na potrzeby naszego organizmu (1,5 do 3 mg w zupełności wystarczy). Zdrowa dieta zawierająca podstawowe składniki (warzywa, orzechy) z pewnością okaże się odpowiednia i nie będziemy musieli zbytnio jej wzbogacać, by uzupełnić własne zapotrzebowanie właśnie na miedź.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *