Mikroelementy, których potrzebuje nasz organizm

W czasach, w których każdy z nas dba o zdrowie i kondycję własnego ciała w czasie robienia zakupów nie wystarczy zwracać uwagę na zawartość substancji chemicznych czy słodzików w produktach. Patrząc na zawartość negatywnie wpływających na organizm składników niejednokrotnie zapominamy jednak o tych dobrych – to błąd. Kupując zatem produkty spożywcze dbajmy o to, czy są zdrowe przede wszystkim pod kątem mikroelementów – substancji kluczowych do prawidłowego działania organizmu. Jakie są najważniejsze z nich?

1. Siarka

Siarka jest jednym z mikroelementów, które samoistnie nie mają prawa bytu – znaleźć ją za to można w różnego rodzaju białkach i witaminach, których jest częścią. Zakłada się, że najwięcej zawierają jej jaja i różnego rodzaju przetwory mleczne (a przede wszystkim mleko), a także mięso oraz owoce.

Niedobór siarki wiąże się z wieloma poważnymi konsekwencjami i może doprowadzić do zaburzeń w przemianie materii. Siarka nie stanowi dużej części naszego organizmu, a zatem łatwo uzupełnić jej niedobór i zadbać, by w naszym organizmie znajdował się jej odpowiedni poziom. Gdy tak nie będzie, możemy liczyć się z zaburzeniami wzroku czy nastroju, a także większą łamliwością paznokci czy gorszym stanem włosów.

2. Żelazo

Żelazo znaleźć można w wielu różnych produktach spożywczych. Największa jego ilość przebywa w mięsie (na przykład wołowinie), choć mniejsze ilości znaleźć można także w produktach roślinnych – czerwonej kapuście, papryce czy burakach.

Z niedoborem żelaza najczęściej można się spotkać w przypadku kobiet, zwłaszcza tych cierpiących na częste miesiączkowanie oraz karmiących piersią. Nieposiadanie w swoim organizmie odpowiednich ilości żelaza może nieść ze sobą kilka poważnych konsekwencji, z których największą jest anemia (niedokrwistość) oraz wszystko to, co za nią podąża – zmęczenie, ból głowy, problemy z paznokciami i włosami.

3. Jod

Niedoborem jodu nie powinniśmy się przejmować, jeżeli żyjemy nad morzem lub też często stosujemy w kuchni sól jodowaną. Jeżeli jednak cierpimy na niedobór tego mikroelementu, możemy zawsze uzupełnić jego braki poprzez dodawanie do własnej diety sałaty, szpinaku oraz niektórych owoców (jabłek, gruszek). Jeżeli lubimy ryż, jego też możemy częściej spożywać. Z jodem nie możemy przesadzić – jego nadmiar bardzo szybko usuwa się z organizmu.

daily-inspiration-243-2009070808002523-blue,sea,woman-fe94dbeb7fcdee1cc961414821d5f950_h_jpg

Po co w naszym organizmie jod? Wyjaśnienia nie trzeba szukać daleko: każdy z nas spotkał się z kimś, kto wyjeżdża nad morze w celach zdrowotnych. To właśnie jod znajdujący się w nadmorskim powietrzu jest tego największą przyczyną. W znacznym stopniu ułatwia on funkcjonowanie tarczycy – jego niedobór może mieć odwrotny efekt i prowadzić do powiększenia tego narządu. Jod powinien zainteresować również kobiety w ciąży – doskonale wpływa on na rozwój nerwowy i intelektualny płodu.

4. Cynk

Cynk jest bardzo łatwo przyswajalnym pierwiastkiem znajdującym się w wielu produktach, a przede wszystkim w jajkach i drobiu. Wielbiciele owoców morza i wołowiny również nie powinni narzekać na jego niedobór.

Mikroelement ten wpływa przede wszystkim na nasz wygląd zewnętrzny – poprzez dobry wpływ na ukrwienie, spożywając go mamy ładniejszą i gładszą skórę. Wpływ jest widoczny również w przypadku włosów i paznokci.

5. Chrom

Największe ilości chromu znajdują się w rybach, aczkolwiek łatwo znaleźć go również w zielonych warzywach. Nie potrzebujemy go zbyt dużo, co sprawia, że łatwo uzupełnić jego niedobór.

Chrom jest znany ze swoich właściwości ułatwiających walkę z nadmiarem cholesterolu i tłuszczu. Dodatkowo w znakomity sposób wspomaga proces odchudzania. Jego niedobór może być główną przyczyną nadwagi, ale także wpływać na złe samopoczucie i wywoływać częste bóle głowy.

6. Fluor

Smiling woman isolated on white backgroundFluor nie bez przyczyny może być przez nas kojarzony z reklamami past do zębów – to właśnie w nich znajdziemy największe jego ilości.

Jego wpływ jest widoczny przede wszystkim na zębach, które dzięki niemu stają się o wiele bielsze i zdrowsze. Poza nimi jednak stosując pasty z fluorem możemy liczyć na lepszą kondycję naszych kości, nie tylko tych bliskich jamie ustnej.

Fluor przyswaja się bardzo dobrze, a zatem często jego obecność w paście do mycia zębów jest wystarczalna.

7. Selen

Największa ilość selenu znajduje się w orzechach – poszukiwać go można także w owocach morza, jajkach i chlebie pełnoziarnistym. W dość łatwy sposób można zaspokoić dzienne zapotrzebowanie na ten pierwiastek, na przykład w odpowiedni sposób dobierając śniadanie. Organizm nie potrzebuje dużo selenu, zwłaszcza w przypadku kobiet.

Selen w największym stopniu wpływa na nasze stawy. Stanowi doskonałe narzędzie do walki z niektórymi rodzajami nowotworów, a także przypisuje mu się właściwości zapobiegające chorobom nowotworowym.

8. Mangan

Mangan znajduje się w orzechach i grochu. Duże jego ilości zawierają także ziemniaki.

Choć mangan nie jest tak ważny, jak cała reszta wymienionych wyżej mikroelementów, jego pozytywny wpływ na organizm człowieka jest jak najbardziej wart uwagi. Mangan w znakomity sposób wpływa na przyswajanie innych witamin – doskonale uzupełnia zatem dietę osób bardzo ich potrzebujących. Pierwiastek ten umożliwia przyswajanie żelaza, które bez niego byłoby niemożliwe.

Duży wpływ manganu obserwuje się biorąc pod uwagę metabolizm. Pierwiastkowi temu przypisuje się ponadto dobry wpływ na pracę mózgu – to właśnie z jego zaburzeniami może się jednak wiązać przedawkowanie manganu.

9. Miedź

Miedź jest jednym z pierwiastków wartych wspomnienia przy mówieniu o mikroelementach, jednak tak naprawdę niewymaganym do uzupełniania – znajduje się w bardzo wielu produktach (warzywach, owocach i innych), a zatem na jej niedobór nikt nie może narzekać.

Miedź znana jest przede wszystkim ze swojego wpływu na leczenie się ran. Dodatkowo w znacznym stopniu poprawia ogólną kondycję organizmu, wpływając na transportowanie innych składników odżywczych. Niewielkie nadmiary miedzi przechowuje wątroba, która sukcesywnie uwalnia ten pierwiastek, gdy tylko pojawia się taka potrzeba.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *