Tkanka tłuszczowa miernikiem zdrowia i kondycji organizmu

Choć większość z nas problemy z nadwagą czy otyłością kojarzy jedynie z przekraczającym normę wskaźnikiem na wadze kuchennej czy nie do końca korzystnym wyglądem, tak naprawdę kryje się za tym coś więcej. To, czy ważymy zbyt dużo nie musi być definiowane przez wskaźnik na wadze łazienkowej – równie dobrym, a może i lepszym sposobem na określenie kondycji naszego organizmu właśnie pod względem wagi jest pomiar wielkości tkanki tłuszczowej. Jak go dokonać i jaki poziom uważany jest za optymalny? Postaramy się to wyjaśnić w tym artykule.

Tkanka tłuszczowa – dlaczego lepiej mieć jej odpowiedni poziom?

Już samo wyrażenie “tkanka tłuszczowa” posiada negatywne konotacje i kojarzy się nam z czymś złym, niepożądanym – czymś, czego powinniśmy się za wszelką cenę pozbyć. Można się zgodzić z takim przekonaniem, jednak tylko po części – tyczy się to bowiem jedynie nadmiaru tkanki tłuszczowej. Jej odpowiednia ilość jest czymś niezbędnym do prawidłowego i zdrowego funkcjonowania organizmu. To właśnie dzięki niej jesteśmy w stanie dłużej wytrzymywać bez jedzenia, a nasze ciało może utrzymywać swoją stałą temperaturę.

Schowek01

Wszystko jest dobrze, gdy posiadamy odpowiednią ilość wspomnianej tkanki tłuszczowej – co dzieje się, gdy w naszym organizmie jest jej zbyt dużo? Wtedy możemy mieć nie lada problem. Nadmiar tkanki tłuszczowej niemal zawsze wiąże się z podwyższonym poziomem cholesterolu, często wywołując również odporność na insulinę. Na szczycie tego wszystkiego znajduje się niekorzystny wygląd związany z nadmiarem tłuszczu, czy to w pasie, czy też w biodrach i udach.

Z badań przeprowadzonych przez amerykańskie Centrum Odżywiania i Zarządzania Wagą wynika, iż w ciele zdrowego mężczyzny powinno znajdować się od 8 do 15 procent tkanki tłuszczowej. Kobieta powinna “być wyposażona” w aż 20 – 30-procent tej tkanki.

Sposoby pomiaru tkanki tłuszczowej

Mamy kilka podstawowych metod służących do pomiaru tkanki tłuszczowej. Jednym z najprostszych, a co za tym idzie najczęściej stosowanych jest określenie BMI (Body Mass Index) – by to zrobić musimy posiadać jedynie kilka informacji i kalkulator BMI – wystarczy, że zważymy i zmierzymy się, a masę naszego ciała podzielimy przez kwadrat naszej wysokości (w metrach). Gdy wynik będzie oscylował między 18,5 a 25 kg / m2, nasza waga będzie odpowiednia. Gdy znajdował się on będzie poniżej tych widełek, będzie to wskazywało na niedowagę – wynik większy to nadwaga, a ten przekraczający 30 – otyłość.

Istnieje kilka innych bardziej dokładnych metod na pomiar tkanki tłuszczowej – możemy zdecydować się na podwodne ważenie, w którym zostaniemy zważeni na lądzie i pod wodą, bądź też skorzystać z tak zwanego BIA zakładającego podłączanie do nas elektrod, które zmierzą poziom tkanki tłuszczowej. Oba z tych sposobów wymagają udania się do kliniki specjalistycznej i wydania pieniędzy, w związku z czym są dość mało popularne – zwłaszcza w naszym kraju.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *