Czy środki konserwujące szkodzą mojemu zdrowiu?

Przyznajmy to otwarcie: każdy z nas włożył kiedyś do ust kilka czipsów czy ciastek bez patrzenia na to, co tak naprawdę spożywa i co te produkty zawierają. Gdy ja w końcu zdobyłem się na spojrzenie na listę składników na opakowaniu mojej porannej przekąski byłem oszołomiony ? nie byłem nawet w stanie poprawnie wymówić połowy z wypisanych składników! Od aspartamu aż po dwutlenek siarki ? warto zdawać sobie sprawę z tego, jakie środki konserwujące się spożywa i jaki mają one wpływ na nasz organizm.

To musisz wiedzieć

Przed zbytnim wchodzeniem w temat należy zastanowić się, czym są środki konserwujące. Otóż są one dodatkiem do żywności wprowadzanym w celu przedłużenia żywotności danego produktu, a więc czasu, przez który może on znajdować się na półce sklepowej przed zepsuciem się. Pleśń, bakterie i tak zwane ?drożdżaki? mogą sprawić, że jedzenie się psuje ? a można je spotkać praktycznie wszędzie, nawet w powietrzu, które wdychamy. Właśnie dlatego wprowadzono środki konserwujące, które ? jak wierzy wielu naukowców ? przyczyniły się do wielkich zmian w nawykach żywieniowych, a także wzorach produkcji wybranych produktów spożywczych. Zanim przetrząśniecie lodówkę w poszukiwaniu produktów zawierających konserwanty, wyszczególnijmy kilka tych, na których warto zwrócić uwagę. Nie wszystkie są szkodliwe, co również należy mieć na uwadze.

Bezpieczne konserwanty:

  • Kwas askorbinowy ? zwany także E300, tak naprawdę jest pochodną witaminy C. Można go znaleźć w naturalnej formie w warzywach i owocach. Sam w sobie jest antyoksydantem pozwalającym chronić ciało przed wolnymi rodnikami, czyli cząsteczkami, które są wytwarzane gdy ciało rozkłada pokarm lub jest narażone na promieniowanie / dym z papierosów. Konserwant ten jest zazwyczaj używany do zapobiegania psuciu się produktów spożywczych (od tych zbożowych aż po napoje).
  • Aspartam ? bardzo powszechnie stosowana sztuczna substancja słodząca, na produktach często zaznaczana jako E951. Jest nawet 200 razy słodsza niż cukier ? pomimo, iż niegdyś łączyło się ją z rakiem, amerykańscy naukowcy kilkukrotnie potwierdzili, że jest bezpieczna dla oganizmu.
  • Tauryna ? substancja pozwalająca utrzymać poziom wody i elektrolitów w krwi. Naturalnie można ją spotkać w mięsie czy rybach, a najczęściej stosowana jest w różnego rodzaju napojach energetycznych. Za bezpieczną ilość tauryny uważa się 3,000 miligramów dziennie ? pomimo, że jedni mogą uznać bezpieczeństwo tej substancji za podejrzane, naukowcy udowodnili, że spożywanie napjów energetycznych (zawierających do 4,000 jej miligramów) nie ma negatywnego wpływu na ciało człowieka.
  • Nizyna ? ta substancja jest używana przede wszystkim ze względu na właściwości antybakteryjne. Zazwyczaj stosuje się ją w produktach mięsnych i drobiowych, serze, jajkach w formie ciekłej czy sałacie. Jest naturalna i bezpieczna.

 

Konserwanty o wątpliwym poziomie bezpieczeństwa:

  • Siarczyny ? te środki konserwujące są używane przede wszystkim do zapobiegania zmianom kolorystycznym produktów. Wiąże się z nimi niektóre z alergii, a także wrażliwości na zachowania astmatyczne.
  • Benzoesan sodu ? środek konserwujący zapobiegający fermentacji i zakwaszaniu jedzenia. Najczęśćiej spotyka się go w napojach i sokach owocowych. Jak wykazali naukowcy, gdy połączy się go z witaminą C (lub wcześniej wspomnianym kwasem askorbinowym) może powstać związek zwany benzenem ? czynnik rakotwórczy. Należy mieć to na uwadze, mimo, że by zaobserwować negatywny efekt trzebaby wypić całą masę wypełnionych benzenem napojów.
  • Azotyny ? te środki konserwujące najłatwiej jest spotkać w produktach mięsnych ? zazwyczaj są odpowiedzialne za nadawanie hot-dogom czerwonego kolorytu. Amerykańscy naukowcy skupiający się na walce z rakiem zalecają, by ludzie zredukowali ich spożywanie przetworzonych mięs właście w celu uniknięcia spożywania azotynów, które są powiązane z kilkoma rodzajami raka.
  • BHT / BHA ? nazywane także E321 / E320 są związkami chemicznymi pomagającymi tłuszczom i olejom stosowanym w jedzeniu i kosmetykach zachować swoje właściwości. Oba są uważane za relatywnie bezpieczne ? niektóre badania jednak wykazały, że BHA może być substancją rakotwórczą, a BHT może być powiązane z wzrostem zagrożenia rakiem. Faktem jest jednak (dość paradoksalnym), że BHT używa się do leczenia niektórych typów opryszczki oraz AIDS.

 

Co robić, gdy nie jesteś w stanie wymówić nazwy składnika?

Ten artykuł nie ma na celu wywołania u ciebie żadnej traumy. Istnieje kilka prostych wskazówek dotyczących przeglądania produktów w sklepach, które da możliwość kupowania jedynie tych wolnych od konserwantów.

 

  • Skieruj się w stronę jedzenia organicznego ? jest ono wolne od szkodliwych substancji konserwujących. Jeżeli całkowita organiczność nie jest czymś dla Ciebie, spójrz chociaż na opakowanie i poszukj napisu ?bez konserwantów?.
  • Kupuj tylko świeże produkty ? świeże mięso i inne produkty mają zazwyczaj o wiele mniej środków konserwujących i innych niechcianych dodatków. Trzymaj się z daleka od zapakowanego szczelnie mięsa oraz typów jedzenia przetworzonego.
  • Wybieraj naturalne produkty ? gdy już kupujesz jedzenie przetworzone, szukaj napisu ?produkt naturalny?. Mimo, iż nie ma jednej stałej definicji tego zwrotu, tego typu produkty zazwyczaj są wolne od sztucznych barwników, konserwantów i innych tego typu dodatków.

 

A co ty sądzisz o substancjach konserwujących i innych dodatkach żywieniowych? Czy warto ich unikać, a może nie należy sobie zawracać nimi głowy?

Komentarze

  1. Ania napisał(a):

    Bardzo ciekawy wpis, będzie mi pomocny przy rozszyfrowywaniu etykiet. Czytam je z uwagą, aby świadomie dobierać produkty zdrowe i wartościowe. Ale nie ukrywam, że w koszyku ląduje czasem słodki napój gazowany lub inna przekąska 😉 Pozdrawiam

  2. Karolcia napisał(a):

    Bardzo dobry artykuł, nie wiedziałam że to wszystko jest aż tak rozbudowane. Dzięki za artykułu, teraz będą bardziej uważała;)

  3. radek napisał(a):

    to co jesc kiedy od samej bazy produkty takie jak mieso czy mleko sa juz skarzone.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *