Nowa piramida zdrowego żywienia

Piramida żywieniowa jest to doskonale wszystkim znany, graficzne przedstawiony model prawidłowego odżywiania, czyli wykaz produktów, które zaspakajają wszystkie potrzeby organizmu ludzkiego, dzięki czemu pozwalają zachować dobry stan zdrowia. Co to jest piramida jedzenia?

10 zasad zdrowego żywienia

Od opracowania pierwszego wzorca piramidy żywienia minęło ponad 30 lat, w tym okresie przechodził on niewielkie modyfikacje. Obecnie zaszły rewolucyjne zmiany – miejsce znanej dotąd piramidy żywienia zajęła piramida zdrowego odżywiania i aktywności fizycznej.

Z innej kategorii: Przepis na mielone z indyka

Piramida zdrowia dla dzieci

Tabela zdrowego żywienia – wszystkie zalecenia piramidy kierowane są do osób zdrowych. Ponad wszelką wątpliwość u podstaw zdrowego trybu życia postawiono aktywność fizyczną.

Piramida zywnosciowa

Piramida zdrowej żywności – poziom pierwszy – warzywa i owocepobrane

Warzywa i owoce znalazły się na pierwszym miejscu, wśród produktów spożywczych, wyparły miejsce produktów zbożowych, które znalazły się na miejscu drugim. Warzywa i owoce powinny stanowić połowę tego, co jemy, z przewagą warzyw nad owocami w proporcji ¾ warzyw i ¼ owoców.  Zaleca się do picia wodę w ilości, co najmniej 1 ½ litra dziennie, a kawę i herbatę w ograniczonych ilościach i to bez dodatku cukru. Korzystne jest również ograniczenie lub zrezygnowanie z soli, a do poprawy smaku zlecane jest stosowanie ziół. Zioła są nowością w piramidzie – zdrowe odżywianie się uwzględnia ich stosowanie zarówno, jako naturalnych przypraw do potraw, jak i dodatków np. do soków czy deserów.

Piramida odżywiania

Piramida zdrowego odzywiania – poziom 2 – zboża

Na kolejnym poziomie znajdą się produkty zbożowe pełnoziarniste, a więc pieczywo z mąki pełnoziarnistej, kasze, makarony pełnoziarniste, ryż brązowy, płatki owsiane. Pieczywo białe, czyli biały chleb, bułki pszenne, biały makaron mają swoje miejsce na samym szczycie piramidy, co wskazuje na unikanie produktów zbożowych w postaci oczyszczonej.

Nowa piramida zdrowia – poziom 3 – produkty mleczne

Powyżej produktów zbożowych znajdują się produkty mleczne, wskazane jest picie dwóch szklanek mleka lub zamiennie spożywanie innego nabiału.

Jadłospis zdrowego żywienia – poziom 4 – białko roślinne i zwierzęce

Kolejny poziom, to źródło białka i tu znajdują się ryby, nasiona rośli strączkowych, jaja i mięso. Obecnie zalecane jest spożywanie mięsa zwłaszcza czerwonego i jego przetworów w ilości do pół kilograma w tygodniu.

Ciekawy przepis: Golonki indycze przepis

Talerz zdrowego żywienia – poziom 5 – tłuszcze roślinne

Na samym szczycie piramidy znajduje się olej roślinny oraz orzechy, jako całkowita nowość w piramidzie. Orzechy są doskonałym źródłem zdrowych tłuszczy i białka, zalecana do spożycia jest jedna porcja dziennie. Zalecane jest ograniczenie spożywania tłuszczów zwierzęcych i zastąpienie ich olejami roślinnymi. Reasumując w nowej Piramidzie zaszły następujące zmiany w stosunku do jej poprzedniczki:

  • aktywność fizyczna fundament zdrowia i jakości życia;
  • warzywa i owoce awansowały na pierwsze miejsce zalecanych produktów, dostarczają one, bowiem bezcennych składników, które chronią nasz układ krążenia, zmniejszają ryzyko zachorowania na cukrzycę czy nowotwory
  • zioła dostarczają cenne składniki prozdrowotne, poprawiają smak naszych potraw
  • orzechy źródło zdrowych tłuszczy i białka
  • zmiana nazwy, do której dołączona aktywność fizyczną- Piramida Zdrowego Żywienia i Aktywności Fizycznej

Komentarze

  1. Fitnesowiec napisał(a):

    Ten model jest o wiele lepszy od starego. Przez ostatnie 30 lat tak znacznie pogorszyła się jakość zbóż, że idealne było ich zdegradowanie do poziomu 2 i niżej. Ziołami można robić cuda więc ich włączenie jak najbardziej ma sens 🙂

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *