Jak zdrowo się odżywiać?

Istnieje wiele powodów, dla których ludzie chcą się zdrowo odżywiać. Jedni otrzymują zalecenia od lekarza odnośnie konieczności zrzucenia wagi, innym nie podoba się, że są nazywani grubymi. Jeszcze inni pewnego dnia postanawiają zmienić coś w swoim życiu i zacząć dbać o siebie.

Jak się zdrowo odżywiać

Niezależnie od tego, do której z tych grup osób należymy, musimy pamiętać, że w naszym postanowieniu nie jesteśmy sami – każdego dnia na całym świecie tysiące ludzi podejmuje decyzję o zrobieniu czegoś ze swoim sposobem żywienia, zaczęciu jeść lepiej i traceniu wagi. Każdego dnia również tysiące osób nie ma żadnego planu oraz pojęcia na temat tego, co w tym kierunku zrobić. My nie możemy być takimi osobami – ten artykuł pomoże nam uświadomić sobie, z czym tak naprawdę wiąże się postanowienie zdrowego odżywiania.

Krok pierwszy – świadomość

sałatka

Jak zacząć zdrowo się odżywiać? Pierwsze kroki do przejścia na zdrową dietę tak naprawdę nie są związane wprost z tym, co robimy i jak się odżywiamy, ale z tym, jak myślimy o zdrowym jedzeniu i co za takowe uważamy. Zanim zatem wybierzemy się do sklepu czy złożymy sobie jakieś większe przyrzeczenie, odpowiedzmy sobie na pytanie, czym tak naprawdę jest prawdziwe jedzenie.

Otóż prawdziwym jedzeniem nazywa się rzeczy które wyrastają z ziemi, rosną na drzewach, pochodzą z morza, biegały na lądzie lub też latały w powietrzu. Mięso, ryby, jajka, warzywa, owoce, orzechy – te wszystkie produkty są doskonałymi przykładami prawdziwego jedzenia.

Jak się odżywiać

Z drugiej strony musimy powiedzieć sobie, iż wszelkie produkty, które pochodzą z okienka fast-foodu, automatu, pudełka, torby lub jakiegokolwiek innego opakowania mogą się okazać nieprawdziwym jedzeniem – w szczególności wtedy, gdy lista ich składników jest dłuższa, niż cała “Gra o Tron”.

Powyższych informacji należy użyć w odpowiedni sposób zaznaczając sobie z góry, co możemy jeść, a czego spożywać nie powinniśmy. Przy przechodzeniu na zdrową dietę 80% sukcesu polega na tym, by zdecydować się na dobrej jakości prawdziwe jedzenie, a nie marną jego imitację.

Przygotowanie mentalne

Koncept jedzenia więcej lepszego, a mniej śmieciowego jedzenia nie jest niczym rewolucyjnym, jednak jest w nim sporo prawdy. Z pewnością raz w życiu próbowaliśmy podążać za jego przekonaniami – radykalna jego forma jest jednak bardzo ciężka do przyswojenia, przez co wiele osób po jakimś czasie kompletnie rezygnuje z całego założenia. A to jest błąd.


Jak zdrowo się odżywiać i schudnąć

Najlepszym sposobem dla nas jest pomyślenie o małych zmianach jako o czymś prowadzącym do wielkiego sukcesu. Sami musimy określić ilość zmian, która pozwoli nam przetrwać w postanowieniu – nasza sytuacja jest analogiczna do tej, przed którą staje osoba grająca w gry komputerowe. Podobnie jak ona, tak i my musimy określić poziom trudności, któremu będziemy w stanie sprostać. “Granie” na wysokim poziomie trudności daje większą szansę porażki, ale również znacznie bardziej nagradza nasz wysiłek poprzez dawanie lepszych rezultatów. Nie ma jednak nic złego w graniu na łatwym poziomie, z którego można czerpać równie dużo przyjemności.

Właściwe nastawienie

Jeżeli jemy zdrowo tylko dlatego, że ktoś powiedział nam, że tak powinniśmy robić albo dlatego, że myślimy o tym jako o naszej powinności, od razu skazujemy się na porażkę, czyniąc ze zdrowego jedzenia torturę związaną z pozbawianiem się swoich ulubionych przysmaków. Brakuje nam jasnego celu i powodu przestawienia się na zdrowe jedzenie.

Zdrowe odżywianie dzieci

Zamiast kierować się ogólnymi nakazami spójrzmy na to w ten sposób, że wszystkie zmiany wprowadzane przez nas do naszej diety są małymi krokami na ścieżce do podniesienia jakości naszego życia. Nie pozbawiamy się pysznego lecz śmieciowego jedzenia, bo chcemy cierpieć, ale dlatego, że chcemy wieść lepsze, szczęśliwsze życie i dawać dobry przykład swoim dzieciom.

Która z diet jest najlepsza?

kobieta

Zdrowe jedzenie jadłospis

Będąc odpowiednio przygotowanym mentalnie na zmiany związane z przejściem na “model” zdrowego odżywiania się dochodzimy do momentu, w którym musimy się zastanowić, który rodzaj diety będzie dla nas najlepszy. Odpowiedź na to pytanie jest banalnie prosta: najlepszym rodzajem diety jest ten, którego będziemy w stanie przestrzegać. Nie ma z góry określonego schematu – musimy podążać za konceptem, by wybierać tylko prawdziwe jedzenie i samodzielnie przygotować sobie własną dietę, która sprawdzi się idealnie dla naszej budowy ciała, naszych upodobań i kubków smakowych.

Zdrowe odżywianie w ciąży

Niezależnie od tego, który rodzaj zdrowej diety wybierzemy, czy będzie to liczenie kalorii, czy też jedzenie wegetariańskie, wegańskie lub jakiekolwiek inne, jeżeli będziemy w stanie bezproblemowo go przestrzegać, przestawienie na zdrowe jedzenie zdecydowanie będzie miało sens. Z tego właśnie powodu powinniśmy najpierw rozpocząć od łatwego poziomu trudności (nawiązanie do wcześniejszej części artykułu) i trzymania się go do momentu, w którym będziemy wiedzieć, jak nasze ciało reaguje na kolejne zmiany i jakie rozmiary porcji jest ono w stanie tolerować.

Co to jest zdrowe odżywianie

Dlaczego zatem nie moglibyśmy rozpocząć zdrowo się odżywiać już dziś? Oczyśćmy nasze szafki z wszelkiego rodzaju nieprawdziwego, niezdrowego jedzenia. Zabierzmy stojący na stole słoik z ciasteczkami. Pozbądźmy się wszelkich pokus i wybierzmy jeden czy dwa złe nawyki żywieniowe, z którymi definitywnie skończymy. Zacznijmy zmieniać swoje życie i sposób jedzenia – im większa będzie zmiana, tym lepsze mogą być jej rezultaty, ale też wyraźnie większe okaże się prawdopodobieństwo jej niepowodzenia.

Zbalansujmy i dopasujmy więc wszystko do potrzeb własnego organizmu i do swej osobowości. Nie obawiajmy się niewielkich porażek, gdyż droga do zdrowego żywienia nie zawsze jest usłana różami. Znajdźmy sposób, który okaże się najbardziej efektywny dla nas (a nie dla innych ludzi) – wtedy zdrowe jedzenie będzie przyjemnością, a nie torturą.

Komentarze

  1. Hosting napisał(a):

    Najpewniejsza forma jest ulozenie diety w oparciu o tabele wartosci odzywczych, co tez czynia dietetycy. Jednak wiadomo, ze przecietny czlowiek, nawet ten ktory bardzo chce sie zdrowo odzywiac, nie bedzie wyliczal sobie jadlospisu na kazdy dzien ?

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *