Sposoby na wysoki poziom cholesterolu

Wysoki poziom cholesterolu przyczynia się m.in. do miażdżycy, choroby wieńcowej, udaru mózgu i zawału. Na szczęście istnieje kilka nieskomplikowanych metod, które pozwalają uregulować jego stężenie we krwi. Właściwa dieta, aktywność fizyczna i stosowanie się do zaleceń lekarskich to absolutne priorytety.

Jak uregulować poziom cholesterolu we krwi?

Podwyższone stężenie cholesterolu we krwi nie zawsze daje jednoznaczne obawy, dlatego wiele osób nie wie o istnieniu problemu – problemu, który z czasem narasta. Potęgują go niezdrowe menu, ruch ograniczony do minimum, przewlekły stres, palenie tytoniu i nadużywanie alkoholu.

Z innej kategorii: Leczo przepis z cukinią

Warto zauważyć, że cholesterol jest nam potrzebny do życia, ale jego poziom wykraczający ponad normę bywa bardzo niebezpieczny, niekiedy nawet zabójczy. Jednak odpowiednia dieta, połączona z systematyczną aktywnością fizyczną, pozwala unormować stężenie cholesterolu we krwi.

W menu osób z wysokim cholesterolem z jednej strony należy ograniczyć produkty wysokocholesterolowe, z drugiej – trzeba uwzględnić pożyteczny cholesterol HDL. Nowy jadłospis powinien obejmować ryby morskie, owoce morza, warzywa, owoce i tłuszcze roślinne. Nie ma w nim miejsca dla podrobów, tłustych gatunków mięs i wędlin.
Co jeść, a czego unikać?

Na czarną listę trzeba wpisać smalec, słoninę, boczek i kiełbasę. Pełnotłuste mleko i jego przetwory także  powinny zniknąć z menu osób z wysokim cholesterolem. Białe pieczywo należy zastąpić ciemnym – z mąki z pełnego przemiału i całkowicie „odpuścić sobie” fast foody. Amatorzy ciast, ciasteczek, cukierków i słodzonych napojów muszą o nich zapomnieć. Biały cukier nie pomoże obniżyć poziomu „złego” cholesterolu we krwi.

Zamiast tłustych mięs, można przyrządzać sobie chudy drób. Kurczak lub indyk to dobry pomysł. Zaleca się gotować mięso na parze lub piec bez dodatku tłuszczu. Lepiej nie sięgać po twarde margaryny i masło. Do smarowania pieczywa warto używać produktów ze stanolami roślinnymi, które hamują wchłanianie cholesterolu z przewodu pokarmowego i ułatwiają wydalanie go z organizmu (1) (stanole roślinne jako składnik aktywny zawiera np. Benecol).

Może cię zainteresować: Sałatka warzywna składniki

Przy wysokim cholesterolu należy wzbogacić menu w warzywa – sałatki i surówki można podawać do każdego posiłku. Zaleca się jeść owoce bogate w błonnik pokarmowy, który utrudnia przyswajanie cholesterolu przez organizm (2). Sporo błonnika zawierają np. cytrusy i jabłka, a także produkty zbożowe, które są cennym źródłem „dobrych” węglowodanów (złożonych).

Mniej stresu – więcej ruchu

Pacjenci, którzy chcą obniżyć poziom cholesterolu, powinni pić ok. 2 l wody mineralnej niegazowanej (niskosodowej) dziennie (3). Kawę warto zastąpić zieloną herbatą i naparami z siemienia lnianego. Do diety należy włączyć czosnek, pestki słonecznika i ziarno sezamowe. Nie wolno zapominać o fermentowanych produktach sojowych, które wykazują właściwości antyoksydacyjne i zapobiegają rozwojowi miażdżycy.

Trzeba zauważyć, że na wysokie stężenie cholesterolu wpływa również stres – zwłaszcza długotrwały. Można próbować minimalizować czynniki stresogenne lub uczyć się panować nad napięciem nerwowym. Pomocne okazują się techniki relaksacyjne. Wielu pacjentów dostrzega dobroczynny wpływ jogi na ich życie i codzienne funkcjonowanie.

Coś do obiadu: Kotlety z jajek przepis

Dieta antycholesterolowa potrzebuje jeszcze innego, istotnego wsparcia – należy uzupełnić ją regularną aktywnością fizyczną. Poziom cholesterolu całkowitego i tzw. frakcji miażdżycowych można obniżać, trenując dyscypliny wytrzymałościowe (co najmniej 3 razy w tygodniu przez 30 minut) (4). Wachlarz możliwości jest szeroki: jogging, zajęcia na basenie, rower. Osoby, które dawno nie ćwiczyły, powinny zacząć od długich, intensywnych spacerów.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *