Dieta przeciw osteoporozie

Dieta przeciw osteoporozie polecana jest nie tylko kobietom, choć to właśnie płeć piękna w szczególności narażona jest na utratę masy kostnej i złamania osteoporotyczne.  Co jeść, a czego unikać, jeżeli chcesz mieć mocne kości?

Osteoporoza co to jest?

Osteoporoza to wyjątkowo przebiegła choroba, która przez długi czas może przebiegać bez żadnych objawów. Polega ona na stopniowym zmniejszaniu się masy kostnej oraz zmianie naturalnej struktury kości, wskutek czego stają się one kruche i podatne na złamania. W szczególności rozwojem osteoporozy zagrożone są kobiety w okresie przed i po menopauzie, ale nie tylko. Jeżeli w okresie wzrostowym następowały deficyty wapnia i witaminy D w diecie, choroba może zaatakować znacznie wcześniej.

Przeczytaj także: Dieta cud w 2 tygodnie

Dieta przeciw osteoporozie – rozwojowi osteoporozy oprócz diety ubogiej w wapń i witaminę D, sprzyja także między innymi nadwaga, siedzący tryb życia oraz stosowania używek. W przypadku kobiet, które urodziły kilkoro dzieci i długo karmiły piersią, bez wspomagania w postaci diety bogatej w wapń i witaminę D oraz suplementacji, także wzrasta ryzyko wczesnego rozwoju osteoporozy.

Zrzeszotnienie kości polega na zmianie ich struktury mineralnej w wyniku utraty gromadzonego w tkance kostnej wapnia. Wskutek zmian chorobowych następuje ubytek masy kostnej, co bezpośrednio przyczynia się do zmniejszenia odporności kośćca na złamania.

Z losowo wybranej kategorii: Musli domowe przepis

Osteoporoza diagnostyka profilaktyka i leczenie

Jak rozpoznać osteoporozę? Podstawą diagnostyki choroby są badania laboratoryjne, densytometria, określająca gęstość kości, a także inne metody diagnostyczne, uwzględniające także szczegółowy wywiad z pacjentem. Najczęściej wskazaniem do wykonania badań diagnostycznych są pierwsze objawy osteoporozy, czyli zwiększona łamliwość kości. Aby jej uniknąć, warto już po 40 roku życia wykonywać badania przesiewowe w celu wykrycia niepokojących zmian w kośćcu, które pozwolą na wczesne rozpoczęcie leczenia.

Może Cię zainteresować: Czy smalec jest zdrowy?

Jak walczyć z osteoporozą?

Za najważniejszy element profilaktyki przeciw osteoporozie uważa się zdrowy tryb życia oraz stosowanie diety bogatej w witaminę D i wapń.

Niedobory tych związków występują powszechnie nie tylko u osób starszych, ale już w dzieciństwie, dlatego należy od najmłodszych lat spożywać dużo nabiału o zawartości tłuszczu nie mniejszej niż 2% (mleko, jogurty, twaróg, ser żółty, maślanka, kefir), z którego wapń przyswaja się najlepiej, sardynek i innych ryb, które można spożyć razem ze szkieletem np. w postaci pasty rybnej, zielonych warzyw z wyjątkiem tych, zawierających dużo szczawianów np. szczaw, szpinak czy botwina.  Należy także zadbać o uzupełnienie diety w źródła witaminy D3, bez której nie jesteśmy w stanie przyswoić wapnia i nie może on trefić do miejsca swojego przeznaczenia, czyli kości.

Witamina D znajduje się między innymi w naturalnym maśle, mleku oraz oleju z wątroby dorsza, czyli w tranie. Organizm sam może wyprodukować witaminę D w czasie przebywania na słońcu, jednak w okresie jesienno-wiosennym powinna być ona suplementowa.

Warto zaznaczyć, że np. dieta bogata w białko znacznie zwiększa wydalanie wapnia z moczem, niekorzystny wpływ na gospodarkę wapniową organizmu ma także spożywanie innych produktów utrudniających jego wchłanianie oraz piecie alkoholu (zwłaszcza wina), napojów z kofeiną i produktów bogatych w fosforany.

Dieta przeciw osteoporozie

Sama dieta może nie być wystarczającą bronią przeciwko chorobie. Dlatego warto uzupełniać poziom tych związków w organizmie odpowiednio dobraną suplementacją. Ale uwaga! Nadmiar wapnia i witaminy D w organizmie jest również szkodliwy, dlatego przyjmowane dawki należy uzgodnić z lekarzem!

Pełną informację na temat tego, co zwiększa i utrudnia przyswajanie wapnia przez organizm, zamieścimy niebawem:-)

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *