Witamina d w pożywieniu- czyli gdzie znajdziemy “słoneczną witaminę”

Ostatnio dużo słyszymy o konieczności zwiększenia spożycia witaminy D. Witamina d na co pomaga? W czym występuje i jakie posiada właściwości? Dlaczego tak ważna jest dla naszego zdrowia? Witamina d gdzie jest jej najwięcej?

Niski poziom witaminy d

Witamina d tran pełni w organizmie kilka ważnych funkcji. Przede wszystkim bierze czynny udział w regulowaniu przemiany wapnia i fosforu, dzięki czemu jest niezbędna dla zachowania zdrowych kości i zębów oraz chroni nas przed osteoporozą. Witamina D wpływa także na pracę układu nerwowego i pomaga zachować zdrowe serce oraz wzmacnia odporność organizmu poprzez udział w tworzeniu komórek obronnych organizmu ?

Zobacz również: Żurek w chlebie przepis

W czym witamina d

Wytwarzana jest ona w skórze człowieka pod wpływem działania promieni słonecznych, dlatego jesienią i zimą powinniśmy zadbać o zwiększenie spożywania produktów ją zawierających oraz wspomagać się suplementacją.

Ze względu na fakt, iż witamine D należy do grupy witamin rozpuszczalnych w tłuszczach należy stale monitorować jej spożycie zwłaszcza, gdy przyjmujemy preparaty witaminowe, gdyż łatwo możemy ją przedawkować i tym samym narazić się na niezbyt przyjemne dolegliwości.

Występowanie witaminy d

W pożywieniu występuje najczęściej pod postacią prowitaminy, która jest metabolizowana w skórze, wątrobie i nerkach do właściwej witaminy D, dzięki której nasz organizm może normalnie funkcjonować. Najwięcej witaminy D znajduje się w :

  • Mleku i przetworach mlecznych o zawartości tłuszczu minimum 1,5%
  • Naturalnym maśle
  • Wątrobie
  • Śledziach
  • Mące pełnoziarnistej
  • Żółtkach jaj

Niski poziom witaminy d

Duże ilości naturalnej witaminy D znajdziemy także w tranie, którego spożywanie w okresie jesienno – zimowym pozwala nie tylko uzupełnić niedobory tej witaminy, ale także wzmacnia odporność organizmu i chroni przed infekcjami oraz jest źródłem cennych dla zdrowia kwasów tłuszczowych.

Coś do obiadu: Surówki i sałatki

Dzienna dawka witaminy d

Dzienne zapotrzebowanie na witaminę d zależy od wieku. Dzieci i osoby starsze wykazują zwiększone zapotrzebowanie na tę witaminę, dlatego nie należy eliminować z ich diety jej naturalnych źródeł. Latem warto uzupełnić niedobory korzystając z kąpieli słonecznych – już 10 minut codziennego przebywania na słońcu pozwala zapewnić sobie roczny zapas witaminy D.

Spożywając produkty zawierające witaminę D warto łączyć je ze źródłami witaminy A, C oraz E, a także wapniem, fosforem i NNKT, które poprawią jej wchłanianie

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *